WIE IS JOHAN?

Johan is geboren in St.Truiden op 14 maart 1951. Hij is de oudste zoon van Ray- mond en van Marieke Cosemans. Hij heeft vier broers en een zus.

Johan is gehuwd met Mimi Festjens die actief is als vrijwilliger bij Kind en Gezin in Bilzen. Zij schildert graag (aquarel).

Zij hebben drie zonen Karel, Pieter en Bart die respectievelijk wonen in Schoonbeek, Martenslinde en Schoonbeek.

Johan is grootvader van Marieke (15jr), Jakob (9jr) en Lisi (7jr).

Carrière

Johan studeerde Rechten in Leuven (lic. 1975) en was advocaat tot in 1988.
In zijn studententijd was Johan actief in de KSA, in de milieubeweging (mede-oprichter Wielewaal-Jongeren, actiecomitee A-24) , in Wetswinkel Leuven en Hasselt, Wereldwinkel Bilzen, mede-oprichter Jeugdraad Bilzen, enz.

Hij was nationaal voorzitter van de Volksunie-jongeren en werd parlementslid voor de Volksunie in 1985, de open Vlaamse partij die opkwam voor sociale rechtvaardigheid door meer zelfbestuur voor Vlaanderen.

Johan was bijna dertig jaar parlementslid (1985 – 2014) en werd driemaal minister in de Vlaamse Regering.

Zo richtte hij de Lijn op, de eerste Vlaamse Maatschappij voor stads- en streekvervoer. Vlaanderen leerde hem kennen als de minister die overal fietspaden ging openen en vele monumenten en landschappen beschermde. 

Referentiepunten
Als eerste Vlaamse Minister van Sport lag hij aan de basis van het Vlaamse topsportbeleid, o.m. door de oprichting van de Wielerploeg Vlaanderen en Atletiek Vlaanderen, dat o.m. kansen gaf aan Kim Gevaert en Tia Hellebaut.

Als parlementslid was hij voorzitter van de Commissie Staatshervorming en hoofdindiener van de 5 Resoluties van het Vlaams Parlement die in 1999 bijna eenparig werden goedgekeurd en nu nog steeds gelden als referentiepunt voor de stapsgewijze weg naar het confederalisme. In 2001, bij het einde van de Volksunie, trad hij toe tot de CD&V.

(Trots op) Bilzen
Hij was burgemeester van Bilzen van 1983-1989 ; van 1994-2012 en van 2019-2022. Onder zijn impuls groeide Bilzen van een wat slapend provinciestadje uit tot één van de groeipolen van Limburg:

  • Hij bouwde de industrieterreinen Spelver, Caetsbeek en Kieleberg, en de glastuinbouwzone in Beverst.
  • Hij realiseerde het unieke complex van De Kimpel met cultureel centrum, sporthal en zwembad.
  • Hij lag aan de basis van het WZC Demerhof, De Wende, De Waaier, enzovoort.
  • Vanuit Bilzen breidden de dorpsrestaurants zich uit over heel Vlaanderen.
  • Hij bezorgde Bilzen de titel van sportstad van Vlaanderen met de investeringen in sportinfrastructuur in alle deelgemeenten.
  • De dorpszalen werden gerenoveerd.
  • Samen met AWV werden de drukke gewestwegen in Munsterbilzen, Waltwilder, Mopertingen, Martenslinde, Bilzen en Spouwen vernieuwd; onder andere daardoor werd Bilzen de meest verkeersveilige stad van Limburg.
  • In 1996 werd de spoortunnel aan de Tongersestraat geopend; dit maakte een einde aan de ellenlange files die Merem en het centrum tot dan toe teisterden. Het betekende ook de start van een groeifase voor het handelscentrum.
  • Het stadscentrum kreeg een volledige opwaardering door de herinrichting (in zeven fases), de groenaanplantingen en het gratis parkeren, wat Bilzen deed uitgroeien tot een volwaardig handels- en verzorgingscentrum.
  • Het handelscentrum creëerde, door de uitbouw van De Klokke, de Commanderie en de projecten aan de Tongersestraat, meer dan 600 nieuwe jobs.
  • De restauratie van beschermde monumenten zorgde voor een opwaardering van de brede omgeving: de kerken, de dekenij, het vredegerecht, het huis Petry, de rentmeesterswoning, de Blondeswinning, het abdijschooltje, zaal Hartenberg, de remise, de oude kerk van Hees, enzovoort.
  • Bilzen liep voorop in de samenwerking tussen politie en rijkswacht en bouwde met een nieuw politiecommissariaat aan een écht veiligheidsbeleid.
  • De eerste inburgeringscontracten werden in Bilzen uitgereikt aan nieuwkomers.
  • Het brandweerkorps van Bilzen bouwde een voorpost uit in Voeren en nam, vanwege de uitstekende dienstverlening, de gemeente Riemst over van Tongeren.
  • Vijf belbussen zorgen voor een goede verbinding vanuit alle deelgemeenten met de knooppunten aan het station te Bilzen.
  • Het horecabeleid zorgde voor aantrekkelijke restaurants, tavernes en terrasjes in de meeste deelgemeenten en zeker op het marktplein.
  • De traditie van Jazz Bilzen werd doorgezet met het jaarlijkse stadsfestival Terras Bilzen, Bilzen by Night, Biesenrock, enzovoort.
  • Bilzen werd het knooppunt tussen de fietsnetwerken Kempen-Maasland en Haspengouw. Intussen zorgden twee nieuwe hotels, en 40 B&B’s en vakantiewoningen voor steeds drukkere toeristische activiteiten.